Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 29 september 2022

19:30 - 23:00
Locatie

Raadszaal, gemeentehuis Opmeer

Voorzitter
G.J. van den Hengel
Toelichting

Vergaderingen van de gemeenteraad zijn openbaar. U kunt vergaderingen bijwonen vanaf de publieke tribune in de raadzaal. Het is ook mogelijk te luisteren naar de vergadering via de livestream op de website.


Hieronder treft u de agenda en de stukken van deze vergadering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:01:30 - 00:03:39 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:03:39 - 00:04:10 - Herman ter Veen (wethouder)
    00:04:10 - 00:04:32 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  2. 2

    Uiterlijk 48 uur voor aanvang vergadering aanmelden bij griffier

    00:04:19 - 00:04:32 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:04:36 - 00:06:53 - Nico Bosch (LPO)
    00:06:53 - 00:07:28 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:07:28 - 00:07:31 - Nico Bosch (LPO)
    00:07:34 - 00:07:37 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:07:38 - 00:07:50 - Herman ter Veen (wethouder)
    00:07:50 - 00:07:51 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:07:51 - 00:09:47 - Herman ter Veen (wethouder)
    00:09:47 - 00:09:55 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:09:55 - 00:10:49 - Nico Bosch (LPO)
    00:10:49 - 00:11:04 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:11:07 - 00:11:34 - Lida Berkhout-Konijn (GB)
    00:11:34 - 00:11:37 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:11:37 - 00:12:15 - Herman ter Veen (wethouder)
    00:12:17 - 00:13:54 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  3. 3

    00:12:29 - 00:13:54 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  4. 4

    00:12:48 - 00:13:54 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:13:57 - 00:14:03 - René Pelt (GB)
    00:14:03 - 00:14:30 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  5. 5

    00:14:15 - 00:14:30 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  6. 5.a

    00:14:25 - 00:14:30 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:14:37 - 00:14:58 - Jos Stam (GB)
    00:14:58 - 00:16:14 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  7. 6

    00:15:21 - 00:16:14 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  8. 7

    In verband met het vertrek van de griffier M. Versteeg is er een vacature ontstaan voor de functie van griffier. Om deze vrijgekomen functie te vervullen heeft de werkgeverscommissie bekeken hoe deze vacature het beste opgevuld kan worden. Hierbij zijn gesprekken gevoerd met personeelszaken, de huidige plaatsvervangend griffier L. Gijben en de voorzitter van de raad. Uit deze gesprekken is gebleken dat de huidige plaatsvervangend griffier bereid en geschikt is om de functie van griffier uit te oefenen. Daarom wordt u voorgesteld mevrouw aan te wijzen als griffier.

    Besluit

    1. mevrouw L. Gijben aan te wijzen als griffier van de gemeenteraad van Opmeer, met terugwerkende kracht tot 1 september 2022;
    2. de arbeidsvoorwaarden zoals zijn afgesproken tussen de werkgeverscommissie en mevrouw Gijben en zijn vastgelegd in de arbeidsovereenkomst, hierbij van toepassing te verklaren.

    00:15:35 - 00:16:14 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:16:51 - 00:17:14 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:17:14 - 00:19:21 - Jos Stam (GB)
    00:19:21 - 00:22:17 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:22:17 - 00:23:31 - Jos Stam (GB)
    00:23:31 - 00:23:40 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:34:04 - 00:35:34 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  9. 8

    In de ‘Verordening vertrouwenscommissie Opmeer 2020’ is bepaald dat de vertrouwenscommissie bestaat uit maximaal één lid per fractie. De commissie heeft als taak de aanbeveling tot benoeming en herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden. Ook voert de commissie zogenaamde klankbordgesprekken met de burgemeester. Met dit voorstel wordt in de bemensing van de commissie voorzien, gelet op de recente wisselingen in de samenstelling van de raad.

    Besluit

    1. het volgende lid te benoemen in de vertrouwenscommissie:
    a. P.J. Hoek (VVD).

    00:35:14 - 00:35:34 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:35:34 - 00:35:48 - Bram Beemster (CDA)
    00:35:48 - 00:36:25 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  10. 9

    Sinds mei 2018 is de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. deze verordening verplicht overheidsorganisaties een Functionaris Gegevensbescherming (FG) te hebben. Het vertrek van de FG van Gemeente Opmeer maakte het noodzakelijk dat een nieuwe FG werd aangesteld. Met het MT-besluit van 15 juni 2022 heeft het MT een nieuwe FG benoemd. Volgens advies van de VNG moeten alle bestuursorganen/ verwerkingsverantwoordelijken binnen de gemeente (het college, de burgemeester en de raad) een FG benoeming, accorderen.

    Voorgesteld besluit

    1. Mevrouw E. Okken aan te wijzen als FG van de gemeenteraad.

    Besluit

    1. Mevrouw E. Okken aan te wijzen als FG van de gemeenteraad.

    00:35:51 - 00:36:25 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  11. 10

    De Rekenkamercommissie heeft onderzoek laten doen naar de informatieveiligheid in de gemeente Opmeer. Aan dat hand van dat onderzoek heeft de rekenkamercommissie conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan. Aan de raad wordt voorgesteld de conclusies te onderschrijven en de aanbevelingen over te nemen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA Fractie (4), DSV Fractie Raadsleden (2), Gemeentebelangen Fractie (3), Lokale Partij Opmeer Raadsleden (2), PvdA/Groenlinks Raadsleden (2), VVD Fractie Raadsleden (2)

    Besluit

    1. de conclusies van de rekenkamercommissie als genoemd in het rapport ‘Informatieveiligheid’ te onderschrijven;
    2. de aanbevelingen uit dit rapport over te nemen;
    3. het college opdracht te geven:
    a. nog in 2022 een beleidskader voor informatiebeveiliging op te stellen dat voldoet aan de BIO en ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad;
    b. tenminste een keer per jaar de gemeentelijke informatiebeveiliging door een externe partij te laten testen op kwetsbaarheden en dit in de P&C cyclus op te nemen;
    c. de verantwoordelijkheid voor informatiebeveiliging expliciet en als apart onderwerp bij een portefeuillehouder te beleggen;
    d. een plan van aanpak voor bewustwording, cultuurverandering en bekwaamheid van de medewerkers op te stellen en de gemeenteraad hierover te informeren;
    e. in overleg te treden met SSC De SOM met het doel alle relevante certificaten, normeringen en Service Level Agreement te verkrijgen.

    00:36:01 - 00:36:25 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:36:30 - 00:36:33 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:36:33 - 00:37:24 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    00:37:26 - 00:39:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  12. 11

    Op woensdag 21 juni' 2022 heeft Gemeente Opmeer van de Rekenkamer de volgende rapportage ontvangen van bureau Hoffmann: 'Opmeer - Rapportage voor bestuurlijk wederhoor 2.0'. Dit rapport is opgesteld naar aanleiding van de onderzoeksvraag door de Rekenkamercommissie van gemeenten Medemblik en Opmeer. De hoofdvraag van het onderzoek was: 'Is de informatiebeveiliging bij de Gemeente Opmeer voldoende gewaarborgd?'


    Vanuit het rapport ‘Opmeer - rapportage voor bestuurlijk wederhoor 2.0’, heeft het College op 5 juli 2022 vernomen dat de informatieveiligheid bij de Gemeente Opmeer onvoldoende is gewaarborgd. Op alle drie van de onderzoeksgebieden (organisatie en proces, mens en techniek) zien de onderzoekers risico’s en onvoldoende risicogerichte maatregelen. Er is naar de Rekenkamer gereageerd middels schrijven: ’’Door de Rekenkamer is gevraagd om op deze rapportage te voorzien van een bestuurlijk reactie. De rapportage ‘Opmeer - rapportage voor bestuurlijk wederhoor 2.0’, is naar waarheid opgemaakt, wat er staat beschreven zijn de juiste bevindingen op feiten gebaseerd. In onderstaande tabel vindt u onze reactie per aanbeveling. Onze eindconclusie is dat wij uw aanbevelingen overnemen.’’


    Op 5 juli 2022 is door het College ingestemd met en overnemen van de aanbevelingen aan de gemeenteraad. Eén van deze aanbevelingen betrof: “Verzoek het College het Informatiebeveiligingsbeleid te herijken en daarbij te voldoen aan de verplichte BIO en stel dit beleid op basis daarvan als Raad vast. Herhaal dit elke raadsperiode en heb in dit beleid oog voor mens, organisatie en techniek.”
    Op 10 mei 2022 is het vernieuwde Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid reeds vastgesteld (Zaaknummer: Z22000534) door het College. Op aanbeveling van Hoffmann is het verzoek dit beleid ook vast te laten stellen door de Raad.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA Fractie (4), DSV Fractie Raadsleden (2), Gemeentebelangen Fractie (3), Lokale Partij Opmeer Raadsleden (2), PvdA/Groenlinks Raadsleden (2), VVD Fractie Raadsleden (2)

    Voorgesteld besluit

    1. Het Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid 2022 -2026 vast te stellen.

    Besluit

    1. Het Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid 2022 -2026 vast te stellen.
    00:38:10 - 00:39:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  13. 12

    In de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is opgenomen dat de gemeenschappelijke regelingen (GR-en) voor 15 april de jaarrekening over het voorafgaande jaar en de begroting voor het komende jaar bij de deelnemers aan deze regeling moeten indienen. In de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke regelingen 2019 (FUGR 2019) is vastgesteld dat de gemeente 10 weken de tijd heeft om haar zienswijze kenbaar te maken aan de GR. Het Dagelijks Bestuur (DB) van Afvalbeheer Westfriesland heeft het concept-Financieel verslag 2021 en de concept-Begroting 2023 om reactie toegezonden. Nu een accountantsverklaring is afgegeven op het Jaarverslag 2021 stelt het DB de gemeenteraad in de gelegenheid om een zienswijze op deze stukken vóór 28 september in te dienen. Aan het AWBF is verzocht om uitstel van de behandeling in het Algemeen Bestuur tot na de vaststelling door de raad op 29 september.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA Fractie (4), DSV Fractie Raadsleden (2), Gemeentebelangen Fractie (3), Lokale Partij Opmeer Raadsleden (2), PvdA/Groenlinks Raadsleden (2), VVD Fractie Raadsleden (2)

    Voorgesteld besluit

    1. Een positieve zienswijze af te geven op het concept-Financieel verslag 2021 en de resultaatbestemming 2021 van Afvalbeheer Westfriesland.
    2. Een positieve zienswijze af te geven op de concept-Begroting 2023 van Afvalbeheer Westfriesland.

    Besluit

    1. Een positieve zienswijze af te geven op het concept-Financieel verslag 2021 en de resultaatbestemming 2021 van Afvalbeheer Westfriesland.
    2. Een positieve zienswijze af te geven op de concept-Begroting 2023 van Afvalbeheer Westfriesland.
    00:38:23 - 00:39:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  14. 13

    Op 21 april jl. heeft de gemeenteraad van Opmeer een nieuw vergadermodel vastgesteld. Als gevolg hiervan moet een aantal verordeningen gewijzigd worden, zodat deze aansluiten bij de nieuwe werkwijze. Eén van deze verordeningen die gewijzigd dient te worden is de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019. In het nieuwe vergadermodel wordt niet meer gewerkt met raadscommissies en commissieleden en om die reden wordt u voorgesteld de Verordening te wijzigen op een aantal punten.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA Fractie (4), DSV Fractie Raadsleden (2), Gemeentebelangen Fractie (3), Lokale Partij Opmeer Raadsleden (2), PvdA/Groenlinks Raadsleden (2), VVD Fractie Raadsleden (2)

    Besluit

    1. de Verordening rechtspositie raadsleden Opmeer 2022 vast te stellen;
    2. de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019 in te trekken.

    00:38:38 - 00:39:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  15. 14

    Door de grote behoefte aan met name starters- en seniorenwoningen is geïnventariseerd op welke locaties Hoogwoud met woningbouw uitgebreid kan worden. Daarvoor zijn diverse locaties beschouwd en is de locatie Hoogwoud-Oost als meest geschikte locatie naar voren gekomen. Het college heeft op 18 januari 2022 voorgesteld om gronden (kadastraal geregistreerd: Opmeer U 382) aan te kopen in dit gebied waar een privaatrechtelijk voorkeursrecht op ligt aan te kopen en de raad heeft op 17 februari 2022 met de aankoop van deze gronden ingestemd. Om de verdere ontwikkeling van de omliggende gronden voor woningbouw te waarborgen en te voorkomen dat de grondprijs niet wordt opgedreven als gevolg van speculatie door ontwikkelaars, bestaat de voorkeur om de gronden op termijn door de gemeente te verwerven. Hiervoor is het noodzakelijk dat de
    gemeente een voorkeursrecht vestigt op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). Het voorkeursrecht wordt gevestigd op alle percelen aangemerkt in het gebied Hoogwoud-Oost waarop naar verwachting woningbouw kan worden gerealiseerd.

    Stemuitslag

    voor 80%
    tegen 20%
    voor
    CDA Fractie (4), DSV Fractie Raadsleden (2), Lokale Partij Opmeer Raadsleden (2), PvdA/Groenlinks Raadsleden (2), VVD Fractie Raadsleden (2)
    tegen
    Gemeentebelangen Fractie (3)

    Voorgesteld besluit

    1. Op grond van de artikelen 2 en 5 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 Wvg van toepassing zijn, de percelen die zijn opgenomen op het bij dit besluit behorende kadastraal overzicht en de bijbehorende lijst van aan te wijzen percelen die hun kadastrale aanduiding en hun grootte vermeldt, een en ander volgens de registers van het kadaster naar de toestand van 12 juli 2022. Dat dit besluit een maximale werkingsduur heeft van drie jaar.
    2. Te bepalen dat aan deze gronden een andere dan een agrarische bestemming wordt toegedacht en/of een meer intensieve woonbestemming te weten: woningbouw en aanverwante bestemmingen, groen, water, recreatie, en verkeer.
    3. Te besluiten dat er een nieuwe structuurvisie dan wel omgevingsvisie wordt vastgesteld voor afloop van de werkingsduur van het voorkeursrecht.
    4. De uitvoering van het besluit waaronder de bekendmaking op grond van artikel 7 lid 1 en ld 2 Wvg en registratie in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders waardoor het besluit per 1 oktober 2022 rechtskracht heeft.

    Besluit

    1. Op grond van de artikelen 2 en 5 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 Wvg van toepassing zijn, de percelen die zijn opgenomen op het bij dit besluit behorende kadastraal overzicht en de bijbehorende lijst van aan te wijzen percelen die hun kadastrale aanduiding en hun grootte vermeldt, een en ander volgens de registers van het kadaster naar de toestand van 12 juli 2022. Dat dit besluit een maximale werkingsduur heeft van drie jaar.
    2. Te bepalen dat aan deze gronden een andere dan een agrarische bestemming wordt toegedacht en/of een meer intensieve woonbestemming te weten: woningbouw en aanverwante bestemmingen, groen, water, recreatie, en verkeer.
    3. Te besluiten dat er een nieuwe structuurvisie dan wel omgevingsvisie wordt vastgesteld voor afloop van de werkingsduur van het voorkeursrecht.
    4. De uitvoering van het besluit waaronder de bekendmaking op grond van artikel 7 lid 1 en ld 2 Wvg en registratie in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders waardoor het besluit per 1 oktober 2022 rechtskracht heeft.

    Amendementen

    Titel
    Amendement A14.1

    Moties

    Titel
    Motie over wet voorkeursrecht gemeenten
    00:38:50 - 00:39:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:39:27 - 00:42:31 - René Pelt (GB)
    00:42:31 - 00:42:36 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:42:36 - 00:43:31 - René Pelt (GB)
    00:43:32 - 00:44:02 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:44:13 - 00:48:05 - Stanley Bankras (CDA)
    00:48:05 - 00:48:31 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:48:52 - 00:50:11 - Co Schipper (VVD)
    00:50:11 - 00:50:21 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:50:21 - 00:50:33 - Co Schipper (VVD)
    00:50:34 - 00:50:38 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:50:44 - 00:50:53 - Daniël Hagens (DSV)
    00:50:53 - 00:50:57 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:50:57 - 00:51:00 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:51:00 - 00:55:43 - Daniël Hagens (DSV)
    00:55:45 - 00:55:49 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:55:49 - 00:55:50 - Daniël Hagens (DSV)
    00:55:50 - 00:55:58 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:56:06 - 00:58:32 - Lou Schilder (LPO)
    00:58:32 - 00:58:45 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:58:49 - 01:00:35 - José Appelman (PvdA/GL)
    01:00:36 - 01:00:52 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:00:56 - 01:01:02 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:01:07 - 01:03:20 - Herman ter Veen (wethouder)
    01:03:20 - 01:03:24 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:03:24 - 01:04:13 - Herman ter Veen (wethouder)
    01:04:13 - 01:04:23 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:04:23 - 01:04:35 - Herman ter Veen (wethouder)
    01:04:35 - 01:05:21 - Herman ter Veen (wethouder)
    01:05:21 - 01:05:28 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:05:28 - 01:05:45 - Jacko Hoek (VVD)
    01:05:45 - 01:05:49 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:17:39 - 01:18:05 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:18:12 - 01:18:49 - Co Schipper (VVD)
    01:18:50 - 01:19:04 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:19:11 - 01:20:03 - Herman ter Veen (wethouder)
    01:20:03 - 01:20:26 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:20:33 - 01:21:05 - René Pelt (GB)
    01:21:05 - 01:21:14 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:21:14 - 01:24:28 - René Pelt (GB)
    01:24:28 - 01:24:35 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:24:40 - 01:29:06 - Bram Beemster (CDA)
    01:29:06 - 01:29:15 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:29:15 - 01:29:22 - Bram Beemster (CDA)
    01:29:33 - 01:30:07 - René Pelt (GB)
    01:30:07 - 01:30:14 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:30:14 - 01:30:21 - Bram Beemster (CDA)
    01:30:21 - 01:30:22 - René Pelt (GB)
    01:30:22 - 01:31:08 - Bram Beemster (CDA)
    01:31:08 - 01:31:24 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:31:35 - 01:32:48 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    01:32:48 - 01:32:59 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:32:59 - 01:33:04 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    01:33:05 - 01:33:54 - Lou Schilder (LPO)
    01:33:54 - 01:33:57 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:33:57 - 01:34:01 - Lou Schilder (LPO)
    01:34:01 - 01:34:18 - René Pelt (GB)
    01:34:18 - 01:34:47 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:34:47 - 01:35:08 - Bram Beemster (CDA)
    01:35:08 - 01:37:49 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:37:49 - 01:37:51 - Daniël Hagens (DSV)
    01:37:51 - 01:37:55 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:37:55 - 01:38:13 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:13 - 01:38:14 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    01:38:14 - 01:38:17 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:17 - 01:38:20 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    01:38:20 - 01:38:21 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:21 - 01:38:23 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    01:38:23 - 01:38:25 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:25 - 01:38:26 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    01:38:26 - 01:38:28 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:28 - 01:38:29 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:29 - 01:38:32 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    01:38:32 - 01:38:33 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:33 - 01:38:34 - René Pelt (GB)
    01:38:34 - 01:38:35 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:35 - 01:38:36 - Co Schipper (VVD)
    01:38:36 - 01:38:47 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:38:47 - 01:38:49 - Jos Stam (GB)
    01:38:49 - 01:39:55 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  16. 15

    Op 21 april jl. heeft de gemeenteraad van Opmeer een nieuw vergadermodel vastgesteld. Als gevolg hiervan moet een aantal verordeningen gewijzigd worden, zodat deze weer aansluiten bij de nieuwe werkwijze. In het nieuwe vergadermodel wordt niet meer gewerkt met raadscommissies en commissieleden, en om die reden heeft de raad verzocht te onderzoeken of het mogelijk was voor fracties om ondersteuning te krijgen in de vorm van een fractiemedewerker. Door het wijzigen van deze Verordening wordt de financiële bijdrage voor fracties verhoogd om het op die manier mogelijk te maken een fractiemedewerker aan te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA Fractie (4), DSV Fractie Raadsleden (2), Gemeentebelangen Fractie (3), Lokale Partij Opmeer Raadsleden (2), PvdA/Groenlinks Raadsleden (2), VVD Fractie Raadsleden (2)

    Besluit

    1. de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Opmeer 2022 vast te stellen met de volgende wijzigingen;

    a) aan artikel 6 van de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2022 een derde en een vierde lid toe te voegen die als volgt luiden:
    3. De financiële bijdrage bestaat in afwijking van het tweede lid uit een vast bedrag van € 1.200,- per zittingsperiode voor een fractie die geen fractiemedewerker, als bedoeld in artikel 6, derde lid, van het Reglement van orde, heeft aangemeld bij de griffier.
    4. Wanneer een fractie een fractiemedewerker, als bedoeld in artikel 6, derde lid, van het Reglement van orde, aanmeldt bij de griffier, dan wordt de financiële bijdrage aan de fractie, als bedoeld in artikel 6, eerste lid, berekend naar rato van het aantal resterende maanden van de zittingsperiode met de ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de griffier.


    b) artikel 9 van de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2022 als volgt te wijzigen:
    1. Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden, wordt de financiële bijdrage aan de nieuw gevormde fractie als bedoeld in artikel 6, eerste lid, berekend naar rato van het aantal resterende maanden van de zittingsperiode met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.
    2. Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.


    Groeperingen of raadsleden die niet of niet meer zijn aan te merken als fractie als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het Reglement van orde, kunnen geen aanspraak maken op de fractievergoeding als bedoeld in artikel 6, eerste lid.
    2. de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Opmeer 2020 in te trekken.

    Amendementen

    Titel
    Amendement A15.1
    Amendement A15.2
    01:39:27 - 01:39:55 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:40:13 - 01:43:00 - Bram Beemster (CDA)
    01:43:00 - 01:43:14 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:43:14 - 01:44:12 - Bram Beemster (CDA)
    01:44:12 - 01:44:18 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:44:18 - 01:45:20 - Bram Beemster (CDA)
    01:45:20 - 01:45:39 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:45:42 - 01:45:45 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:45:46 - 01:46:39 - Jacko Hoek (VVD)
    01:46:39 - 01:46:42 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:46:42 - 01:46:46 - Jacko Hoek (VVD)
    01:46:47 - 01:46:50 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:46:55 - 01:51:50 - Daniël Hagens (DSV)
    01:51:50 - 01:52:05 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:52:28 - 01:55:14 - Nico Bosch (LPO)
    01:55:15 - 01:55:21 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:55:28 - 01:55:34 - René Pelt (GB)
    01:55:34 - 01:55:38 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:55:38 - 01:58:25 - René Pelt (GB)
    01:58:26 - 01:58:52 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:59:01 - 02:00:31 - Bram Beemster (CDA)
    02:00:33 - 02:00:37 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:00:39 - 02:01:16 - Daniël Hagens (DSV)
    02:01:17 - 02:03:18 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  17. 16

    Stemuitslag

    voor 80%
    tegen 20%
    voor
    CDA Fractie (4), DSV Fractie Raadsleden (2), Lokale Partij Opmeer Raadsleden (2), PvdA/Groenlinks Raadsleden (2), VVD Fractie Raadsleden (2)
    tegen
    Gemeentebelangen Fractie (3)

    Moties

    Titel
    Motie vreemd aan de orde over windmolens
    02:03:12 - 02:03:18 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:03:29 - 02:06:02 - Jacko Hoek (VVD)
    02:06:02 - 02:06:22 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:06:23 - 02:06:27 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:06:28 - 02:08:42 - Carel Anink (DSV)
    02:08:42 - 02:08:45 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:08:57 - 02:09:49 - Lou Schilder (LPO)
    02:09:49 - 02:09:57 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:09:58 - 02:09:59 - Lou Schilder (LPO)
    02:10:05 - 02:12:21 - René Pelt (GB)
    02:12:21 - 02:12:27 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:12:31 - 02:13:02 - Stanley Bankras (CDA)
    02:13:03 - 02:13:36 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:13:39 - 02:15:27 - Herman ter Veen (wethouder)
    02:15:27 - 02:15:41 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:15:41 - 02:15:42 - Jacko Hoek (VVD)
    02:15:42 - 02:15:55 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:27:54 - 02:28:09 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:32:04 - 02:32:05 - Herman ter Veen (wethouder)
    02:32:09 - 02:32:10 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:32:10 - 02:32:56 - Jacko Hoek (VVD)
    02:33:00 - 02:33:12 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:33:18 - 02:33:36 - René Pelt (GB)
    02:33:36 - 02:34:31 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:34:33 - 02:34:34 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:34:39 - 02:35:08 - René Pelt (GB)
    02:35:08 - 02:35:09 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:35:09 - 02:35:11 - Bram Beemster (CDA)
    02:35:11 - 02:35:17 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:35:17 - 02:35:38 - Bram Beemster (CDA)
    02:35:39 - 02:35:40 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    02:35:41 - 02:36:01 - René Pelt (GB)
    02:36:01 - 02:36:04 - Bram Beemster (CDA)
    02:36:04 - 02:36:35 - Bram Beemster (CDA)
    02:36:36 - 02:37:03 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  18. 17

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA Fractie (4), DSV Fractie Raadsleden (2), Gemeentebelangen Fractie (3), Lokale Partij Opmeer Raadsleden (2), PvdA/Groenlinks Raadsleden (2), VVD Fractie Raadsleden (2)
    02:37:08 - 02:37:55 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  19. 18

    02:37:23 - 02:37:55 - Gerard vd Hengel (voorzitter)