Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oordeelsvormende raadsvergadering

donderdag 15 september 2022

19:30 - 23:00
Locatie

Raadszaal, gemeentehuis Opmeer

Voorzitter
G.J. van den Hengel
Toelichting

Met ingang van het nieuwe vergadermodel vervangt de oordeelsvormende vergadering de drie raadscommissies Ruimte, Samenlevingszaken en Bestuurlijke Zaken en Verantwoording. De oordeelsvormende vergadering heeft dezelfde functie als de raadscommissies hadden: het voorbereiden van de besluiten van de raad, het zoeken naar draagvlak en het stellen van (politieke) vragen aan de wethouder en (mede-)raadsleden.


Hieronder treft u de agenda en stukken aan voor deze vergadering.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:05:21 - 00:05:24 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:05:47 - 00:08:09 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:08:09 - 00:08:47 - Co Schipper (VVD)
    00:08:49 - 00:09:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  2. 2

    00:09:01 - 00:09:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:09:23 - 00:14:32 - Inspreker
    00:14:32 - 00:15:48 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  3. 3

    00:14:58 - 00:15:48 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  4. 4

    De Rekenkamercommissie heeft onderzoek laten doen naar de informatieveiligheid in de gemeente Opmeer. Aan dat hand van dat onderzoek heeft de rekenkamercommissie conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan.

    00:15:06 - 00:15:48 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:15:56 - 00:20:40 - Ambtelijke ondersteuning
    00:20:40 - 00:20:54 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:20:54 - 00:35:29 - Ambtelijke ondersteuning
    00:35:29 - 00:35:37 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:35:37 - 00:38:06 - Ambtelijke ondersteuning
    00:38:06 - 00:38:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:38:19 - 00:38:48 - Ambtelijke ondersteuning
    00:38:48 - 00:39:00 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:39:00 - 00:39:01 - Ambtelijke ondersteuning
    00:39:01 - 00:39:21 - Lou Schilder (LPO)
    00:39:21 - 00:39:56 - Ambtelijke ondersteuning
    00:39:56 - 00:40:07 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:40:22 - 00:41:31 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  5. 5

    Op woensdag 21 juni' 2022 heeft Gemeente Opmeer van de Rekenkamer de volgende rapportage ontvangen van bureau Hoffmann: 'Opmeer - Rapportage voor bestuurlijk wederhoor 2.0'. Dit rapport is opgesteld naar aanleiding van de onderzoeksvraag door de Rekenkamercommissie van gemeenten Medemblik en Opmeer. De hoofdvraag van het onderzoek was: 'Is de informatiebeveiliging bij de Gemeente Opmeer voldoende gewaarborgd?'


    Vanuit het rapport ‘Opmeer - rapportage voor bestuurlijk wederhoor 2.0’, heeft het College op 5 juli 2022 vernomen dat de informatieveiligheid bij de Gemeente Opmeer onvoldoende is gewaarborgd. Op alle drie van de onderzoeksgebieden (organisatie en proces, mens en techniek) zien de onderzoekers risico’s en onvoldoende risicogerichte maatregelen. Er is naar de Rekenkamer gereageerd middels schrijven: ’’Door de Rekenkamer is gevraagd om op deze rapportage te voorzien van een bestuurlijk reactie. De rapportage ‘Opmeer - rapportage voor bestuurlijk wederhoor 2.0’, is naar waarheid opgemaakt, wat er staat beschreven zijn de juiste bevindingen op feiten gebaseerd. In onderstaande tabel vindt u onze reactie per aanbeveling. Onze eindconclusie is dat wij uw aanbevelingen overnemen.’’


    Op 5 juli 2022 is door het College ingestemd met en overnemen van de aanbevelingen aan de gemeenteraad, aan de gemeenteraad en het College. Eén van deze aanbevelingen betrof: “Verzoek het College het Informatiebeveiligingsbeleid te herijken en daarbij te voldoen aan de verplichte BIO en stel dit beleid op basis daarvan als Raad vast. Herhaal dit elke raadsperiode en heb in dit beleid oog voor mens, organisatie en techniek.”
    Op 10 mei 2022 is het vernieuwde Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid reeds vastgesteld (Zaaknummer: Z22000534) door het College. Op aanbeveling van Hoffmann is het verzoek dit beleid ook vast te laten stellen door de Raad.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid 2022 -2026 vast te stellen.
    00:41:11 - 00:41:31 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:41:31 - 00:42:22 - Lou Schilder (LPO)
    00:42:22 - 00:43:13 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:43:13 - 00:43:30 - Lou Schilder (LPO)
    00:43:30 - 00:43:39 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:43:39 - 00:43:40 - Lou Schilder (LPO)
    00:43:40 - 00:44:28 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  6. 6

    Door de grote behoefte aan met name starters- en seniorenwoningen is geïnventariseerd op welke locaties Hoogwoud met woningbouw uitgebreid kan worden. Daarvoor zijn diverse locaties beschouwd en is de locatie Hoogwoud-Oost als meest geschikte locatie naar voren gekomen. Het college heeft op 18 januari 2022 voorgesteld om gronden (kadastraal geregistreerd: Opmeer U 382) aan te kopen in dit gebied waar een privaatrechtelijk voorkeursrecht op ligt aan te kopen en de raad heeft op 17 februari 2022 met de aankoop van deze gronden ingestemd. Om de verdere ontwikkeling van de omliggende gronden voor woningbouw te waarborgen en te voorkomen dat de grondprijs niet wordt opgedreven als gevolg van speculatie door ontwikkelaars, bestaat de voorkeur om de gronden op termijn door de gemeente te verwerven. Hiervoor is het noodzakelijk dat de
    gemeente een voorkeursrecht vestigt op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). Het voorkeursrecht wordt gevestigd op alle percelen aangemerkt in het gebied Hoogwoud-Oost waarop naar verwachting woningbouw kan worden gerealiseerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Op grond van de artikelen 2 en 5 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 Wvg van toepassing zijn, de percelen die zijn opgenomen op het bij dit besluit behorende kadastraal overzicht en de bijbehorende lijst van aan te wijzen percelen die hun kadastrale aanduiding en hun grootte vermeldt, een en ander volgens de registers van het kadaster naar de toestand van 12 juli 2022. Dat dit besluit een maximale werkingsduur heeft van drie jaar.
    2. Te bepalen dat aan deze gronden een andere dan een agrarische bestemming wordt toegedacht en/of een meer intensieve woonbestemming te weten: woningbouw en aanverwante bestemmingen, groen, water, recreatie, en verkeer.
    3. Te besluiten dat er een nieuwe structuurvisie dan wel omgevingsvisie wordt vastgesteld voor afloop van de werkingsduur van het voorkeursrecht.
    4. De uitvoering van het besluit waaronder de bekendmaking op grond van artikel 7 lid 1 en ld 2 Wvg en registratie in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders waardoor het besluit per 1 oktober 2022 rechtskracht heeft.
    00:43:47 - 00:44:28 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:44:35 - 00:47:57 - René Pelt (GB)
    00:47:57 - 00:48:10 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:48:10 - 00:48:17 - René Pelt (GB)
    00:48:23 - 00:50:33 - Lou Schilder (LPO)
    00:50:33 - 00:50:50 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:50:58 - 00:52:49 - Co Schipper (VVD)
    00:52:53 - 00:53:05 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:53:09 - 00:56:43 - Stanley Bankras (CDA)
    00:56:43 - 00:57:28 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:57:36 - 00:57:40 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    00:57:42 - 00:57:43 - Herman ter Veen (wethouder)
    00:57:47 - 01:02:57 - Herman ter Veen (wethouder)
    01:02:57 - 01:03:24 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:03:39 - 01:06:55 - Bram Beemster (CDA)
    01:06:55 - 01:07:20 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:07:20 - 01:08:00 - René Pelt (GB)
    01:08:00 - 01:08:09 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:08:09 - 01:10:19 - René Pelt (GB)
    01:10:19 - 01:10:28 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:10:28 - 01:10:56 - René Pelt (GB)
    01:10:56 - 01:11:02 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:11:02 - 01:11:55 - Bram Beemster (CDA)
    01:11:56 - 01:12:30 - René Pelt (GB)
    01:12:31 - 01:12:45 - Bram Beemster (CDA)
    01:12:45 - 01:13:33 - Bram Beemster (CDA)
    01:13:33 - 01:13:34 - René Pelt (GB)
    01:13:34 - 01:13:38 - Bram Beemster (CDA)
    01:13:39 - 01:14:13 - René Pelt (GB)
    01:14:13 - 01:14:33 - Bram Beemster (CDA)
    01:14:33 - 01:14:51 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:14:55 - 01:15:04 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:15:05 - 01:16:13 - José Appelman (PvdA/GL)
    01:16:13 - 01:16:19 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:16:23 - 01:17:26 - Carel Anink (DSV)
    01:17:26 - 01:18:31 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  7. 7

    In de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is opgenomen dat de gemeenschappelijke regelingen
    (GR-en) voor 15 april de jaarrekening over het voorafgaande jaar en de begroting voor het komende
    jaar bij de deelnemers aan deze regeling moeten indienen. In de Financiële Uitgangspunten
    Gemeenschappelijke regelingen 2019 (FUGR 2019) is vastgesteld dat de gemeente 10 weken de tijd
    heeft om haar zienswijze kenbaar te maken aan de GR. Het Dagelijks Bestuur (DB) van Afvalbeheer
    Westfriesland heeft het concept-Financieel verslag 2021 en de concept-Begroting 2023 om
    reactie toegezonden. Nu een accountantsverklaring is afgegeven op het Jaarverslag 2021 stelt het DB de gemeenteraad in de gelegenheid om een zienswijze op deze stukken vóór 28 september in te dienen. Aan het AWBF is verzocht om uitstel van de behandeling in het Algemeen Bestuur tot na de vaststelling door de raad op 29 september.

    Voorgesteld besluit

    1. Een positieve zienswijze af te geven op het concept-Financieel verslag 2021 en de resultaatbestemming 2021 van Afvalbeheer Westfriesland.
    2. Een positieve zienswijze af te geven op de concept-Begroting 2023 van Afvalbeheer Westfriesland.
    01:17:42 - 01:18:31 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  8. 8

    Op 21 april jl. heeft de gemeenteraad van Opmeer een nieuw vergadermodel vastgesteld. Als gevolg hiervan moeten een aantal verordeningen gewijzigd worden, zodat deze weer aansluiten bij de nieuwe werkwijze. In het nieuwe vergadermodel wordt niet meer gewerkt met raadscommissies en commissieleden, en om die reden heeft de raad verzocht te onderzoeken of het mogelijk was voor fracties om ondersteuning te krijgen in de vorm van een fractiemedewerker. Door het wijzigen van deze Verordening wordt de financiële bijdrage voor fracties verhoogd om het op die manier mogelijk te maken een fractiemedewerker aan te stellen.

    01:18:05 - 01:18:31 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:18:35 - 01:19:54 - René Pelt (GB)
    01:19:56 - 01:20:02 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:20:10 - 01:24:40 - Bram Beemster (CDA)
    01:24:40 - 01:24:49 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:25:02 - 01:26:13 - Co Schipper (VVD)
    01:26:14 - 01:26:24 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:26:28 - 01:26:34 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:26:34 - 01:28:00 - Carel Anink (DSV)
    01:28:00 - 01:28:10 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:28:11 - 01:29:49 - Jan van Lieshout (PvdA/GL)
    01:29:50 - 01:29:57 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:29:57 - 01:30:45 - Lou Schilder (LPO)
    01:30:46 - 01:31:06 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:31:06 - 01:31:36 - Vincent Buis (wethouder)
    01:31:36 - 01:31:49 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:31:58 - 01:32:38 - René Pelt (GB)
    01:32:38 - 01:32:44 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:32:44 - 01:32:57 - René Pelt (GB)
    01:32:59 - 01:33:00 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
    01:33:12 - 01:34:33 - Bram Beemster (CDA)
    01:34:33 - 01:35:26 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  9. 9

    Op 21 april jl. heeft de gemeenteraad van Opmeer een nieuw vergadermodel vastgesteld. Als gevolg hiervan moeten een aantal verordeningen gewijzigd worden, zodat deze weer aansluiten bij de nieuwe werkwijze. Eén van deze verordeningen die gewijzigd dient te worden is de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019. In het nieuwe vergadermodel wordt niet meer gewerkt met raadscommissies en commissieleden en om die reden wordt u voorgesteld de Verordening te wijzigen op een aantal punten.

    01:35:11 - 01:35:26 - Gerard vd Hengel (voorzitter)
  10. 10

    01:35:12 - 01:35:26 - Gerard vd Hengel (voorzitter)